Från idé till färdig teckning.

 
Jag får ofta frågan om hur arbetsprocessen ser ut? Hur lång tid tar den? och även om jag tecknar av fotografier? Därför tänker jag berätta mer om hur jag arbetar och försöka svara på dessa frågor i detta inlägg.
 
Om man ska börja från start, börjar vi redan i idéestadiet. Idéerna till en teckning kan finnas i huvudet när jag vaknar eller ta otroligt lång tid att komma på. Jag letar ofta inspiration lite överallt, på stan, instagram och den kan komma i vilken form som helst. Jag brukar även tänka och finslipa idéerna några dagar och ibland veckor, för att hinna känna efter hur jag egentligen vill ha det.
 
När jag väl bestämt motiv börjar jag med research. Som en del redan vet arbetar jag med ett flertal referensbilder. Mina referensbilder hittar jag oftast på nätet men det händer även att jag fotar mina referensbilder själv. Ska jag exempelvis teckna en elefant, letar jag upp bilder på elefanter och sammanställer de till en helt egen bild. På det här sättet kan jag komma åt detaljer som jag inte har i huvudet, men utan att kopiera en bild. Detta blir alltså svar på fråga tre; nej jag tecknar inte av fotografier, däremot hämtar jag inspiration från referensbilder (undantagsfall vid beställningar).
 
Sedan börjar skissarbetet. Det tar i regel ganska lång tid för mig och jag brukar få göra flera skisser med olika kompositioner innan jag känner mig helt nöjd. Efter det överför jag skissen till ett nytt fräscht syrafritt papper (ett papper som inte gulnar) för att slippa diverse sudd- och blyertstreck.
 
Det är först nu jag kan börja teckna skuggor. Jag börjar oftast från höger till vänster för att inte handen ska sudda ut blyertsen. Pennorna jag använder har olika mjukhet och favoriten är 8B, tummen upp för denna underbara penna. Eftersom jag oftast gör A2 teckningar (42x59 cm) så tar det lång tid att jobba med skuggor och få fram detaljer. Det är jättesvårt att säga i tid hur länge jag sitter med en teckning, och har inget exakt svar. Därför återkommer jag med svar när jag tagit tid på detta!
 
Efter mycket finputs och när jag känner mig helt klar så fixerar jag teckningen för att blyertsen ska sitta kvar på papperet och inte kunna suddas ut.
 
Jag hoppas detta blev en lite klarare bild över hur jag arbetar fram en teckning och även kanske bättre förståelse för hur lång processen faktiskt är. Har ni fler frågor så tveka inte att ställa dem, jag svarar mer än gärna!
 
Glöm inte att besöka min nya hemsida! - artbymoa.com

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Så fint! Wow du är verkligen duktig! :D

Svar: Tack så mycket Cassandra!!
Moa Björnberg

2015-01-22 @ 20:40:39
URL: http://sensor.blogg.se
Postat av: milina.blogg.se

men jävlar vad duktig du är!!

Svar: Tusen tack för din kommentar!
Moa Björnberg

2015-01-23 @ 01:11:48
URL: http://milina.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hejsan!
Hur gör man för att fixera blyertsen vid papperet?

Med vänlig hälsning Sofia

Svar: Hej Sofia! jag använder ett fixativspray från märket Metalimo. Man sprayar fixativet på den färdiga teckningen ca 30 cm från papperet. Det finns flera olika fixativ, men jag skickar med en länk så ser du vilken sort jag använder just nu-http://www.metalimo.se/default/metalimos-fixativspray.html
Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!
Vänliga Hälsningar Moa
Moa Björnberg

2015-01-25 @ 12:26:39
URL: http://teckningarfoton.blogg.se
Postat av: Rebecca

Hej, du är verkligen begåvad. Såg videon när du tecknar elefanten, lite nyfiken på hur du tar dig igenom motivet, du har gjort en skiss först och börjar sedan med skuggning...är det inte ovanligt att göra i princip all skuggning färdig där du börjar o sedan gå vidare, räcker kanske med den tunna skiss du har, men jag hade ex gjort mer höger och vänster halva av motivet parallellt, förstår ju att det skulle suddas ut mite av handrn, kanske därför...(kanske så proffs gör? =) )

Svar: Hej Rebecca! Tack så mycket! Självklart arbetar vi alla olika och detta är helt enkelt det som känns bäst för mig. Det finns många olika sätt att teckna på och jag vet inte om det finns någon teknik som anses rätt. Jag är självlärd när det gäller just tecknandet och har gjort så här sen jag var liten. Jag gör upp en skiss och sen kör jag bara på från vänster till höger. Men jag skulle rekommendera alla att göra precis så som känns bäst för dem! Vänliga Hälsningar Moa
Moa Björnberg

2015-01-25 @ 21:43:23
Postat av: Julia

OJ, vad du är duktig!!

Svar: Åh tack så mycket Julia!!
Moa Björnberg

2015-02-02 @ 11:17:33
URL: http://www.julia.front.se
Postat av: therese

va duktig du är på att rita :)

Svar: Tusen tack Therese!
Moa Björnberg

2015-02-09 @ 10:30:11
URL: http://www.ttessanliindgren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design av Tasnim
Headerbild från WallpapersWide