Kopparplåt

 
Etsning och torrnål på kopparplåt 
 
I tvåan jobbade vi med grafik, vilket innebar att vi testade på bland annat linjeetsning och att jobba med torrnål. Det är en tidskrävande teknik och svår att hantera i början, i alla fall för mig. Det var väldigt mycket att tänka på, som att göra bilden spegelvänd och komma ihåg hur länge plåten skulle ligga i syrabadet. Efter att plåten rengjorts och bearbetats ska den tryckas och då måste den färgas och torkas av innan, så arbetsprocessen innehåller många olika steg.
 
Bilden längst upp är en del av de arbeten jag fått fram under grafiklektionerna. På bilden i mitten till vänster ser ni ett provtryck med torrnål och mjukgrund, där har jag bland annat använt mig utav textilier för att få fram önskande effekter. Till höger ser ni kopparplåten. Längst ner ser ni två provtryck i mjukgrund, hårdgrund och torrnål, den till vänster under pågående arbete och den till höger i slutet av arbetet. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design av Tasnim
Headerbild från WallpapersWide