Ung Kultur Möts

 
Bara för att förtydliga från början, så är verken i utställningen inte mina, utan jag har varit med och arrangerat utställningen! Namnen på utställarna är: Tova Hansson, Jean Solaka, Josefin Lundell, Malin Englund, Erica Gabrielsson och Niklas Karlsson Lejon.
 
Ung Kultur Möts (UKM) är det mitt gymnasiearbete handlat om. Jag valde tidigt att mitt gymnasiearbete skulle ge mig erfarenheter som gynnar mig i framtiden. Jag valde därför att testa hur det är att leda och arrangera ett projekt, eftersom det är något jag funderar på att utbilda mig till. Jag bestämde mig för att projektet skulle vara en utställning för och av ungdomar, då jag tycker det finns alldeles för få. På den vägen har det sedan gått och när jag fick kontakt med kulturhuset i Skövde och frågan att gå med i arrangörsgruppen för UKM kändes det självklart. Jag har haft blandade uppgifter men jag fokuserade främst på utställningsdelen. För de som inte vet, så är UKM en festival som arrangeras lokalt, regionalt och nationellt där ungdomar möts, knyter kontakter och visar vad de går för, oavsett om det är konst, musik, dans, teater osv! För en vecka sedan var jag med och arrangerade UKM lokalt i Skövde. 
 
För många unga konstnärer är det otroligt viktigt att få synas. Att det man gör och skapar hemma visas upp och inte hamnar i garderoben. Det stärker självkänslan och gör en motiverad till att fortsätta. Tyvärr är utbudet för att delta i utställningar inte så stort bland unga konstnärer. För mig har de utställningar jag ställt upp i, betytt väldigt mycket för mig. Därför tycker jag det är bra att UKM erbjuder alla en plats att synas!
 
Det har varit ett otroligt lärorikt och roligt gymnasiearbete, och kvar att göra är endast utvärdering och redovisning. I maj får jag även hänga med till den regionala festivalen i Alingsås, vilket jag ser fram emot jättemycket!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Design av Tasnim
Headerbild från WallpapersWide